Leviticul 4

Jertfele din Leviticul 1-3 erau jertfe de bunăvoie, dar jertfele pentru păcat și încălcarea legii (Leviticul 4-5) erau necesare atunci când imperfecțiunile omenești puteau afecta sanctuarul lui Dumnezeu sau lucrurile sfinte asociate cu el. Arderile de tot constituiau jertfa de ispășire de bază (Iov 42:8; Leviticul 1:4), dar jertfele pentru păcat și pentru călcarea legii a fost adăugate pentru a trata tipuri de cazuri specifice. Jertfa pentru păcat, numită de fapt ”jertfă de curățire”, curățea pe dătător de păcate mai mici (adesea neintenționate) și de necurății rituale fizice (Leviticul 12, 14-15). Necurățiile fizice nu erau fapte păcătoase, ci reprezentau starea omenească de mortalitate ca urmare a păcatului.

Sângele unei jertfe de ispășire era singurul care se punea pe coarnele altarului, adică pe punctele cele mai înalte ale altarului tămâierii (atunci când marele preot sau toată adunarea a păcătuit) sau altarul de afară (în toate celelalte cazuri). Aceasta arăta importanța sângelui, care răscumpăra viața dătătorului (Leviticul 17:11) și îndrepta mintea către Hristos, care urma să vină și să ofere ”răscumpărare prin sângele Său” (Efeseni 1:7) și să-Și dea ”viața ca răscumpărare pentru mulți” (Matei 20:28). Domnul Hristos nu numai că oferă iertarea faptelor noastre de păcat, dar ne vindecă de starea noastră de mortalitate ca urmare a păcatului (compară Psalm 103:2-3) astfel încât să ne putem bucura de viața veșnică (Romani 6:23).

Roy Gane

Andrews University

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s